Trygg i ditt boende

Hallbo arbetar för din trygghet och trivsel
Vi på Hallbo strävar efter att du ska trivas i ditt hem och i ditt bostadsområde. För att skapa en trygg miljö arbetar vi aktivt för att öka säkerheten, både genom grundläggande åtgärder i våra fastigheter och genom att främja gemenskap i området.

Säkerhet i våra fastigheter
Vi arbetar för att öka tryggheten genom olika säkerhetsåtgärder, bland annat genom att installera taggsystem för inpassering i våra dörrar och kameror i entréer och källare. Vi samarbetar också med Brottsförebyggande rådet (BRÅ), polis, brandkår och andra aktörer för att säkerställa tryggheten i våra områden. Genom att bygga gemenskap och samarbeta för ökad säkerhet bidrar vi till ett tryggt och trivsamt boende för alla.

Brandsäkerhet
Brandvarnaren i din lägenhet är en viktig livräddare. Du hittar den i taket i hallen. Om den inte fungerar som den ska, kontrollera först batterierna. Om brandvarnaren har ett inbyggt batteri och inte fungerar, kontakta oss så byter vi ut den. Vi rekommenderar att du testar brandvarnaren en gång i månaden för att säkerställa att den fungerar.

Levande ljus
Levande ljus skapar en mysig atmosfär, men det är viktigt att du håller uppsikt över dem. Lämna aldrig levande ljus obevakade och se till att de står stadigt i sina ljusstakar.

Rökning
I hyreshus bor man nära sina grannar, och därför är det viktigt att visa hänsyn. Om du störs av att en granne röker, prata gärna med dem och förklara hur röken påverkar dig. Det finns ingen lag som förbjuder rökning, men dialog och respekt för varandras behov är viktigt för trivseln i området.

Störningar
För att skapa ett trivsamt och behagligt boende för alla uppmanar vi alla hyresgäster att visa respekt och hänsyn till sina grannar. För att undvika störningar, var uppmärksam på din egen ljudnivå, särskilt vid musik eller fester. Om du planerar en fest, informera gärna dina grannar i förväg och uppmana dem att säga till om de blir störda.

Om du blir störd
Om du känner dig störd av en granne, försök först att lösa problemet genom att prata med personen direkt. Om detta inte leder till förbättring, kan du anmäla störningen till Hallbo. Vi kommer att vidta åtgärder för att hantera problemet.

Hur vi hanterar störningsärenden
Hallbo har särskild personal som arbetar med störningsärenden. När vi får ett klagomål tar vi kontakt med den störande hyresgästen för att hitta en lösning. Vid upprepade eller allvarliga störningar kan vi behöva skicka ett formellt varningsbrev. Om störningarna fortsätter kan det i förlängningen leda till uppsägning av hyreskontraktet.

Vid akuta ärenden
När Hallbos kontor är stängt tar Larmcentralen (Securitas) hand om akuta ärenden.

Kontaktinformation:
När Hallbo har öppet:
Telefon: 0582 - 68 55 60

Kvällar och helger (Larmcentralen - Securitas):
Telefon: 019 - 15 99 70

Vid anmälan av störningar, vänligen uppge ditt namn och adress så att vi kan nå dig vid behov av mer information. Dina uppgifter lämnas aldrig ut till någon annan.

Ett enkelt hej kan vara början på något stort – nya bekantskaper och vänskaper. Tveka inte att säga hej till dina grannar. På så sätt bidrar vi tillsammans till en större gemenskap och ett trivsammare boende.